Tübitak 4006 Bilim Fuarları Başvuru sürecinde öncelikle bilinmesi gereken 4006-A mı yoksa B'mi kategorisinde başvurmanız gerektiğidir. Eğer okulunuzda 3 veya daha fazla bilim fuarı gerçekleşmişse sadece 4006-B'ye başvurabilirsiniz diğer durumda ise 4006-A ya da B'den birine başvurabilirsiniz. Okulunuzda kaç tane fuar yapıldığını bilmiyorsanız okulunuzun listede olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. Eğer listedeyseniz sadece 4006-B'ye başvurabilirsiniz (Okulumuz listede yer almaktadır.). 4006-B çağrısı kapsamında gerçekleştirilen bilim fuarı en fazla 3 farklı tematik konudan hazırlanacak alt projelerden oluşur. Seçilecek tematik konular ise toplamda en az 3 farklı ana alan (Biyoloji, Fizik, Sosyoloji, Coğrafya, Kimya, Tarih, Değerler Eğitimi, Matematik, Teknoloji ve Tasarım, Dil ve Edebiyat, Psikoloji, Yazılım) ve en fazla 5 alt tematik alan ile ilişkilendirilmelidir. Bu sene okul olarak Tübitak 4006-B Bilim Fuarları'na Oyun/Oyunlaştırma, STEAM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik), Havacılık/Uzay Bilimleri, Malzeme Bilimi/Nanoteknoloji ve Kültürel Miras tematik konularını içeren projelerle başvuruda bulunmayı planlamaktayız.
Son başvuru tarihi 22 Kasım 2024 Cuma günü o yüzden daha erken tarihte fuar başvurumuzun tamamlanması gerekmektedir. Projeler araştırma ya da tasarım projesi olabilir. Projelerin alt proje türü (araştırma, tasarım), ana alanı (en az 3 farklı ana alan ile ilişkilendirilmeli) , tematik konusu (Oyun ve Oyunlaştırma, STEAM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Sanat ve Matematik) ve Havacılık/Uzay Bilimleri, Malzeme Bilimi/Nanoteknoloji ve Kültürel Miras), proje adı, amacı, yöntemi, beklenen sonuçlar başlıklarını içerecek şekilde yazılması gerekmektedir.
Amaç Yazılı ve görsel medya her geçen gün hayatımızda daha fazla yer almaktadır. Buna paralel olarak medyanın eğitim ortamlarındaki kullanımı da artmaktadır. Eğitimde yazılı ve görsel medyanın önemli bir yere sahip olduğu gerçeğinden yola çıkarak bu projede 6. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ile medya okuryazarlığı arasındaki ilişki araştırılacaktır.
Yöntem Proje kapsamında yaklaşık 100 kişilik bir 6. sınıf öğrencisi grubuna okuduğunu anlama becerisi ve medya okuryazarlığı ölçekleri uygulanacaktır. Örneklem, gönüllülük esasına göre okulumuzdaki 6. Sınıf öğrencilerinden oluşturulacaktır. Ölçeklerin uygulanması için gerekli olan etik kurul izinleri ve veli onam formları alınmıştır. Okuduğunu anlama becerisi ve medya okuryazarlığı arasındaki ilişkiyi tespit etmek için toplanan veriler analiz edilecektir. Elde edilecek puanların dağılımlarını içeren grafikler, tablolar ve korelasyon katsayısı aracılığıyla, okuduğunu anlama becerisi ile medya okuryazarlığı arasındaki ilişki ortaya konacaktır.
Beklenen Sonuçlar Günümüzde birbirinden farklı medya kaynaklarının ne denli yoğun kullanıldığı ve her alanda sıklıkla karşımıza çıktığı bilinen bir gerçektir. Bu durum medyanın, özellikle yazılı medyanın, eğitim ortamlarında etkili bir şekilde kullanılabilmesi için okuduğunu anlama becerisinin önemini açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Okuduğunu anlama becerisi ile medya okuryazarlığı arasında pozitif bir ilişkinin bulunması projemizin beklenen bir sonucudur. Proje sayesinde öğrenciler, okuduğunu anlama becerisinin medyayı etkili ve anlamlı bir şekilde kullanabilmek açısından ne kadar önemli olduğunu gözlemleyecektir. Ayrıca ölçeklerin uygulama sonuçlarının, tablolar ve grafiklerle desteklenen proje sunumuna dönüştürülmesi sayesinde, öğrenciler araştırma basamak ve sonuçlarını somut olarak gözlemleyebilecek ve değerlendirebilecektir.
Amaç: Karadeniz'de en yaygın görülen balık türü olan hamsilerin ortalamaboyu 12 cm'dir. Tüketimine yasal olarak izin verilen boy 9 cm olsa da, balık hallerinde satılan hamsi boylarının zaman zaman eşeysel olgunluk sınırının altında kaldığı gözlemlenmektedir. Projenin amacı, balık satış stantlarında bulunan hamsi balığının boyunu ölçmek ve ekolojik denge açısından değerlendirmektir.
Yöntem: Rize İli, Çayeli İlçesinde bir aylık sürede balık satış stantlarında yer alan ve satışa sunulan hamsi balığının boyunun ölçülmesinin hedeflendiği bu araştırmada, balık halinde yer alan rastgele seçilen üç balıkçıdan Ocak ayı boyunca her gün 100'er gr. hamsi balığı satın alınır. Bu hamsi balıkları, karışmaması için temin edildikleri balık satış stantlarının kod adlarıyla (S1, S2, S3) etiketlenir. Bu yolla her bir balık satış standından toplanan hamsi numunelerinin uzunluğu cetvelle ölçülür ve kayıt altına alınır. Bu şekilde her bir balık satış standı için hamsilerin günlük ortalama uzunlukları hesaplanarak veriler üretilir. Bu işlem Ocak ayı boyunca her gün tekrar edilir. Bu veriler, üç ayrı balık satış standı için uzunluk açısından tablo yapılarak sunulur. Bu tablolarda yatay eksende günler (g1, g2, g3,..,), düşey eksende ise balık boyları yer alır.
Beklenen Sonuçlar: Ekolojik denge ve sürdürülebilirlik kapsamında gelecekte denizlerde daha bol balık olabilmesi için balık boyları önemli bir göstergedir. Balıkçılar avcılık kurallarına uyarsa, hem balık nesli devam eder hem de balık sayısı artabilir. Proje sonucunda elde edilen verilerle üretilen balık boylarını içeren tablolar kullanılarak balık satış stantlarında tüketicilerin kullanımına sunulan hamsi balıklarının eşeysel olgunluk sınırı olan 9 cm'nin neresinde olduğu bilgisi elde edilir. Benzer şekilde Karadeniz'de avlanan hamsilerin büyüklüğü hakkında da önemli bir veri toplanmış olur. Verilerin, tüketim için belirlenen asgari büyüklüğün altında olması durumunda önce balık satış stantları, sonrasında ise Gıda, Tarım ve Hayvancılık İlçe Müdürlüğü'ne gerekli bilgilendirmeler yapılır. Hatta hazırlanacak bir afişle avcıların ve tüketicilerin bilinçlendirilmesi de sağlanabilir.
Amaç Fosil yakıtlar, toprak ve su kirliliğine neden olmakla birlikte küresel ısınmaya yol açan sera gazlarının da artmasına yol açmaktadır. Bu nedenle yenilenebilir enerjilere duyulan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır. Bu projeyle rüzgâr enerjisinden yararlanarak verimli bir şekilde elektrik enerjisi üretilmesini sağlayan bir rüzgâr türbininin tasarlanması amaçlanmaktadır.
Yöntem Mühendislik tasarım süreci basamaklarının izlendiği bu projeye rüzgâr enerjisi ve rüzgâr türbinlerinin araştırılmasıyla başlandı. İlimizde rüzgâr türbininin kurulabileceği yerler çeşitli faktörlere (ulaşım imkânı, yeşil alan, rüzgâr gibi) dikkat edilerek tartışıldı. Daha sonra enerji veriminin yüksek olacağı bir rüzgâr türbini tasarlanmasına karar verildi. Rüzgâr türbininin kâğıt üzerinde prototipi çizildikten sonra, mini ampermetre, 3V DC motoru, kırmızı Led diyot, dikdörtgen şeklinde ahşap veya plastik parçalar, mukavva, mantar tıpa, 3\4 PVC T boru, 3\4 ve 1\2 borular, matkap, silikon tabancası gibi malzemeler ile tasarım gerçekleştirilerek saç kurutma makinesiyle test edildi.
Beklenen Sonuçlar Proje sonucunda rüzgâr türbini tasarımı tamamlanmış olup gerekli test çalışmaları yapılmıştır. Yapılan test çalışmaları sonucunda görülen eksiklikler göz önüne alınarak prototip geliştirilmiştir. Mühendislik tasarım süreci döngüsüne göre eksiklikleri giderilen prototip çalışabilir bir hale gelmiştir. Böylece rüzgâr enerjisinden elektrik enerjisi üreten bir rüzgâr türbini tasarlanmıştır. İlerleyen aşamalarda daha fazla elektrik enerjisi üretecek şekilde tasarım üzerinde değişiklikler yapılabilir. Örneğin rüzgâr türbininin kanatlarının büyüklüğü ve geometrik şekli gibi değişkenler üzerinde değişiklikler yapılarak daha yüksek elektrik enerjisi üreten bir tasarıma ulaşılmaya çalışılır.